Na anderhalf jaar gedwongen thuiswerken, maken veel organisaties zich op om medewerkers weer op kantoor te laten werken. Nu de laptops, tablets en smartphones vrij massaal weer aangesloten gaan worden op het (bedrijfs)netwerk, moeten IT-afdelingen extra alert zijn en maatregelen treffen om niet direct met security-incidenten geconfronteerd te worden. Probleem hierbij is dat organisaties veelal niet weten hoe groot het risico is dat ze lopen en hoe ze dit kunnen beperken.
We zetten hier eerst de belangrijkste oorzaken op een rij voor cybersecurity-risico’s op het moment dat uw medewerkers de thuiswerk-laptops weer aansluiten op het netwerk. Vervolgens krijg je handvatten om controle te houden over de cyberveiligheid en de continuïteit van jouw organisatie.
Top 5 oorzaken van extra onveiligheid op jouw netwerk
- Laptops zijn geïnfecteerd met malware
Door verschillende oorzaken kan een laptop thuis met malware besmet zijn geraakt. Bijvoorbeeld door phishing software, door de installatie van illegale software (die soms malware bevat) of door het gebruik van een onveilig (thuis)netwerk. - Laptops zijn kwetsbaar door niet geüpdatete software
Doordat de laatste software-updates niet zijn geïnstalleerd, zijn kwetsbaarheden van besturingssysteem of applicaties niet gedicht. Dit kan betekenen dat externen deze veiligheidslekken hebben misbruikt. - Laptops met ongeautoriseerde software
Tijdens de periode van thuiswerken kan software zijn geïnstalleerd die niet door de organisatie is geautoriseerd en waarvan niet bekend is welke veiligheidsrisico’s eraan kleven. - Medewerkers met afwijkende gebruikersrechten
Tijdens het thuiswerken kan het nodig zijn geweest om medewerkers afwijkende (meer) gebruikersrechten te geven op hun laptop. Als zij weer op kantoor zijn zouden die gebruikersrechten moeten worden aangepast. - Extra kwetsbare laptops
Tijdens het thuiswerken kunnen medewerkers bepaalde veiligheidsmaatregelen zoals firewalls, virusscanners, encryptie, automatische updates of back-ups uitgezet of aangepast hebben.
Krijg inzicht in de risico’s met een assessment
Om goed te kunnen bepalen welke risico’s jouw organisatie loopt als medewerkers – met hun laptops – weer terugkeren naar kantoor, is het aan te raden een assessment af te nemen. Tesorion heeft speciaal hiervoor een online assessment ontwikkeld dat je zelf kunt afnemen. Dat is snel, veilig, kostenefficiënt en biedt direct inzicht in de risico’s en de maatregelen die hieruit voortvloeien.
Wilt je jouw cybersecurity-risico’s weten? Doe de self-scan.
Hulp nodig bij het assessment?
Heb je niet direct IT-medewerkers voor zo’n assessment beschikbaar, dan kunnen wij je daarbij ondersteunen.