Mensen zijn een belangrijke schakel in cybersecurity
We zijn altijd en overal verbonden. Onze data moet altijd beschikbaar zijn. Dit gemak heeft een keerzijde. Hoe wapenen we uw gebruikers tegen deze risico’s?
We zijn altijd en overal verbonden. Onze data moet altijd beschikbaar zijn. Dit gemak heeft een keerzijde. Hoe wapenen we uw gebruikers tegen deze risico’s?
Terwijl we met technologie potentiële gevaren ‘dichttimmeren’ willen we het ook werkbaar houden voor onze mensen. Zodat zij overal en altijd kunnen werken, zowel vanuit uw datacenter als vanuit de cloud. U kunt niet alles met technologie oplossen en daar maakt de cybercrimineel gebruik van.
Soms zijn mensen de oorzaak van een cybersecurityprobleem, help hen daarom om zichzelf, en daarmee ook uw organisatie te beschermen. Geef ze de middelen en de kennis om veilig te werken. Heeft u dat al geregeld?
Doet u een opdracht voor het eerst, dan bent u optimaal geconcentreerd. De volgende keer is dat al wat minder. Het nemen van beslissingen is afhankelijk van perceptie en emotie. Dagelijks maken we keuzes zonder alle nodige relevante informatie of zelfs zonder erbij na te denken. Dat zijn ideale ingrediënten voor de cybercrimineel.
De cybercrimineel maakt gebruik van onze menselijke eigenschappen. Denk daarbij aan hebzucht, angst en respect voor autoriteit. Ook nieuwsgierigheid en medeleven worden niet geschuwd om te misbruiken. Dit kan door berichten te sturen met: ‘je moet nu reageren’, zogenaamd gestuurd vanuit de overheid of ‘je kunt geld winnen’.
De cybercrimineel vindt steeds nieuwe methodes. Zoals phishing via de telefoon, zowel zakelijk als privé. Veel voorkomende fraudepogingen zijn dat ‘uw bank’ u belt, of u wordt benaderd via SMS of WhatsApp. Altijd met het verzoek om direct actie te ondernemen. Overkomt u zoiets? Bel de persoon op het bij u bekende nummer voor controle.
Medewerkers leren elk op hun eigen manier. Door trainingen aan te bieden die adaptief zijn en die aansluiten bij de doelgroep vergroot u het cyberbewustzijn, denk aan ‘Netflix-achtige’ films of juist korte en bondige video’s. Zo leert u bijvoorbeeld wat de cybercrimineel drijft.
In spelsituaties adopteren we kennis sneller, makkelijker en is het leuker leren. Daarom leert Tesorion uw medewerkers spelenderwijs cyberdreigingen herkennen. Krijg antwoord op de vraag: Hoe gaat u op de juiste manier met een cyberdreiging om?
De cybercrimineel blijft continu proberen om bij uw medewerkers gegevens te ontfutselen. Door periodiek dit soort aanvallen te simuleren kan u uw medewerkers trainen voor het moment wanneer het echt fout gaat. Vergelijk het met de periodieke brand- en ontruimingsoefening.
Binnen 5 minuten inzicht, een incident kost meer tijd.