Tesorion Immunity
in de transport en logistiek

Een industrie die letterlijk en figuurlijk in beweging is, dat vraagt om goede cybersecurity

De sector is in hoog tempo aan het digitaliseren. Tachograafdata, elektronische vrachtbrieven, levering- en planningsinformatie zijn maar een paar voorbeelden van informatie die tot voor kort alleen werd gedeeld via verschillende papieren documenten. Steeds meer van deze processen en handelingen worden geautomatiseerd.

Lees in de branchepaper hoe jij je kan wapenen tegen nieuwe bedrijfsrisico’s.

Het gevaar groeit; ben je voorbereid op een cyberaanval?

Een cyberincident kan gevolgen hebben voor de dagelijkse gang van zaken binnen de onderneming. In het ergste geval komen logistieke processen volledig stil te liggen. Ter illustratie: het boekingsplatform van rederij MSC lag recentelijk een aantal dagen stil als gevolg van een cyberaanval. In 2017 werd APM Terminals, onderdeel van Maersk op de Maasvlakte getroffen door een aanval met NotPetya. De totale schade liep in de miljarden, het omzetverlies lag in de ordergrootte van grofweg 200 a 300 miljoen dollar.

Cybercriminelen volgen de ontwikkelingen

Ook cybercriminelen zien de digitalisering in de branche en maken daar misbruik van. Zo heeft ruim 40 procent van de bedrijven in de logistieke sector al eens te maken gehad met een vorm van cybercriminaliteit.

Laat deze dreigingen geen reden zijn om digitalisering en innovatie te stoppen.

Heb jij alle onderdelen van je dienstverlening beschermd?

In de praktijk zien we verschillen tussen de Informatie Technologie (IT) en de Operationele Technologie (OT).

Binnen een IT-kantooromgeving is het bijwerken van een besturingssysteem of het installeren van patches een regelmatige activiteit. Binnen de operationele technologie is dat updaten of patchen meestal geen optie en is afscherming belangrijker. We zien installaties die vandaag de dag nog draaien op oudere (lees: meer kwetsbare) software. Aan de andere kant zien we dat deze systemen steeds vaker gekoppeld worden met de IT.

In de IT-wereld ligt het zwaartepunt binnen de beveiliging op integriteit en vertrouwelijkheid, terwijl in de OT-wereld het zwaartepunt eerder op beschikbaarheid (continuïteit) ligt. Gijzelsoftware kan deze beschikbaarheid in beide gevallen gruwelijk verstoren. Geautomatiseerd ingrijpen binnen een IT-omgeving is gewenst, terwijl in een OT-omgeving een orderpicking- of een klimaatbeheersysteem niet zomaar uitgeschakeld kan worden. Kortom de komst van gijzelsoftware heeft zowel de IT als OT-markten bedreigd.

Sinds COVID-19 is er een stijging van 300% in aangiftes van cybercriminaliteit

Lees daling misdaad, maar forse stijging cybercrime op de website van Metro.

Ben je voorbereid op een cyberaanval?

De toenemende automatisering en digitalisering stelt de logistieke sector regelmatig voor uitdagingen. Heb je ook gedacht aan de automatisch gestuurde voertuigen (AGV’s) in havens en steeds verder geautomatiseerde distributiecentra. Nederland loopt voorop in Europa als het gaat om duurzame oplossingen. Hoe houd jij grip op je digitale infrastructuur? Hoe zorg je voor een veilig netwerk? Hoe waarborg je de toegankelijkheid van data en apparatuur?

Haal een krachtige combinatie in huis

Met Tesorion Immunity combineren wij toegangscontrole en netwerkbeveiliging. Onze filosofie is dat wij de bestaande netwerkapparatuur betrekken bij de beveiliging. Oftewel: wie mag er wel naar binnen en wat is dan acceptabel gedrag? Om dit in de gaten te kunnen houden en eventueel zelfs geautomatiseerd in te kunnen grijpen communiceert Tesorion Immunity met jouw netwerkapparatuur en hebben we een policy ingesteld die exact aansluit bij jullie behoeftes en situatie.

Daarmee past Tesorion Immunity zich aan op jouw netwerk, en niet andersom.

Je wordt als organisatie eigenlijk steeds kwetsbaarder

Wij hebben in Nederland 5 productielocaties die elk hun eigen kenmerken en karakteristieken hebben. Dat betekent per locatie verschillende machines, maar ook PC’s, printers en mobiele telefoons. Al deze apparaten zijn uiteraard aangesloten op ons netwerk. Daarnaast hebben we per locatie ook nog te maken met gasten en leveranciers. Lees verder »

Richard Elsinga, IT-manager bij Royal Smilde

Richard Elsinga Royal Smilde