Regel de toegangsrechten
Gemiddeld moeten we 22 wachtwoorden onthouden. Daarbij kiezen we al snel voor de weg van de minste weerstand. Maak dit makkelijker en veiliger.
Gemiddeld moeten we 22 wachtwoorden onthouden. Daarbij kiezen we al snel voor de weg van de minste weerstand. Maak dit makkelijker en veiliger.
In de praktijk worden online identiteiten en de daarbij behorende toegangsrechten suboptimaal gebruikt. Zo worden toegangsrechten op basis van rollen (Role-Based Access Control) in plaats van functies of personen beperkt geïmplementeerd. Terwijl hier een basis voor databescherming ligt.
De bescherming van de digitale identiteiten begint bij uw medewerkers. Zorg er voor dat de manier van inloggen makkelijker wordt. Tenslotte: voorkom dat toegangsrechten aan individuele gebruikersaccounts worden gekoppeld.
Ontwikkel een roadmap voor identiteits- en toegangsmanagement. Kortom: maak inzichtelijk welke rollen er binnen uw organisatie zijn. Onze experts hebben ruime ervaring om uw organisatie te helpen bij het leggen van de fundering voor veilige toegang tot uw data. Vanuit de roadmap bepaalt u vervolgens welke stappen u daarna gaat zetten.
Toegang tot data wilt en moet u veilig hebben ingericht. Al snel wordt het inloggen complex. Medewerkers gaan wachtwoorden hergebruiken of onveilig noteren. Als toegang krijgen tot systemen eenvoudig wordt, voorkomt u automatisch dat digitale identiteiten worden gedeeld met anderen of dat er slordig mee omgegaan wordt.
Onderdeel van efficiënte processen rondom identiteits- en toegangsmanagement is dat u in-control bent. Traditioneel handmatige processen zijn geautomatiseerd, de medewerkers kunnen eenvoudig toegang krijgen. U heeft daarbij de volledige controle en inzichten waardoor u geautomatiseerd kunt ingrijpen.
Snel en efficiënt toegang tot uw data is van groot belang. Toegang wilt u goed regelen. Daarom is het belangrijk de interne processen zo in te richten dat uw medewerkers en derden makkelijk toegang krijgen tot alleen die informatie waartoe zij bevoegd zijn en in controle zijn.
Voor uw medewerkers is eenvoud het belangrijkste. Meestal zijn ingewikkelde of handmatig ingerichte autorisatie- en authenticatieprocessen risicoverhogend, met als kans dat medewerkers onvoldoende of juist te veel rechten hebben.
Veilige toegang tot digitale bedrijfsmiddelen is cruciaal. Hoe borgt u dat gebruikersaccounts met beheerrechten niet worden misbruikt? Naast mensen hebben ook bepaalde applicaties toegang. Vaak hebben we zelfs meer toegang dan echt nodig. Voorkom incidenten door inzicht te houden.
Hierdoor helpt Tesorion naast het beheersen van kosten ook bij het voldoen aan wet- en regelgeving. Zo kunt u zich snel aanpassen aan veranderingen in de organisatie, processen of in de IT. En bent u voorbereid op ransomware.
Zero trust is het concept waarbij u niets vertrouwt, of het zich nu binnen of buiten de grenzen van uw netwerk bevindt. Denk aan het opsplitsen van uw netwerk in segmenten, aan de naleving van dataclassificatie en voor beveiliging en controle aan de netwerkpoort met een next generation firewall.
We werken overal waar we willen. Daarom wilt u direct kunnen ingrijpen wanneer apparaten zijn geïnfecteerd of vreemd gedrag vertonen. Maak het voor uw medewerkers zo makkelijk mogelijk en biedt eenvoudige tools om bestanden te delen en voorkom daarmee schaduw-IT.
Maak regelmatig back-ups van uw data en configuraties. Test daarbij ook of u deze kan terugzetten. Bij ransomware-aanvallen kan juist een betrouwbare, opgeslagen, en niet te wijzigen back-up het verschil maken tussen het weer operationeel zijn als organisatie of een faillissement.
Medewerkers leren elk op hun eigen manier. Door trainingen aan te bieden die adaptief zijn en die aansluiten bij de doelgroep vergroot u het cyberbewustzijn, denk aan ‘Netflix-achtige’ films of juist korte en bondige video’s. Zo leert u bijvoorbeeld wat de cybercrimineel drijft.
In spelsituaties adopteren we kennis sneller, makkelijker en is het leuker leren. Daarom leert Tesorion uw medewerkers spelenderwijs cyberdreigingen herkennen. Krijg antwoord op de vraag: Hoe gaat u op de juiste manier met een cyberdreiging om?
In veel software blijken kwetsbaarheden te zitten die vroeg of laat door cybercriminelen gebruikt worden om toegang te krijgen tot uw systemen en/of data. Zodra er een update of patch beschikbaar komt wilt u deze zo snel mogelijk installeren om mogelijk misbruik voor te zijn.
De cybercrimineel blijft continu proberen om bij uw medewerkers gegevens te ontfutselen. Door periodiek dit soort aanvallen te simuleren kan u uw medewerkers trainen voor het moment wanneer het echt fout gaat. Vergelijk het met de periodieke brand- en ontruimingsoefening.
Binnen 5 minuten inzicht, een incident kost meer tijd.
U laat uw voordeur toch ook niet open staan?
Je wilt dat er verantwoordelijk wordt omgegaan met je data en systemen. Dus er mogen alleen mensen bij die daar recht op hebben. Maar dat moet je dan wel goed regelen. Niet alleen de rechten maar ook de toegang.
Veel mensen zijn slordig met hun persoonlijke toegangsrechten. Maar ook organisaties rommelen vaak maar wat aan: ze hebben geen overzicht van wie bij welke data en systemen kan. Soms hebben ze de toegangsrechten gekoppeld aan functies, maar ook dat is geen garantie dat alles goed gaat.
De beste benadering is tweeledig. Enerzijds role-based access control. Dan kan iedereen bij de informatie die hij nodig heeft, en niet bij de rest. En anderzijds: automatiseer de toegang, zodat het makkelijk wordt om veilig te werken.