Thuiswerken en medewerkerstevredenheid bij Tesorion

By 28 mei 2020 Blog
Deel dit bericht!

Aandacht voor de mens achter de organisatie

Halverwege maart werden we als Tesorion, in één keer geconfronteerd met een tot dan toe uitzonderlijke situatie. Als snelgroeiende cybersecurityspecialist moesten we, met al onze 150 collega’s, langdurig gaan thuiswerken. Uiteraard werd er, als onderdeel van een modern personeelsbeleid, al frequent thuisgewerkt op individuele basis, maar ‘met z’n allen tegelijk’ hadden we nog niet eerder gedaan. In eerste instantie werden de praktische zaken geregeld zoals de netwerkcapaciteit en uiteraard de veiligheid van het netwerk. Gelukkig functioneerde dit standaard, zoals verwacht mag worden van een cybersecurityorganisatie, al op het hoogste niveau. Vervolgens kwam de vraag bij HR hoe we dit gingen organiseren. Met name het vraagstuk ‘hoe houden we collega’s betrokken bij een organisatie die relatief nieuw is en waar we binnen 2 jaar na een integratietraject net een gemeenschappelijke “way of working” hadden gevonden?’ zorgde voor een uitdaging.

Vanuit de positieve reacties die we tot op heden van onze collega’s ontvangen, lijkt het dat we met de inzet en creativiteit van veel collega’s, hiervoor een goede aanpak hebben gevonden. Collegialiteit die op kantoor vanzelfsprekend is, waar collega’s klaar staan voor elkaar en elkaar helpen waar dat nodig is, moest ook digitaal worden vormgegeven. Het virtueel samenwerken kreeg een boost; er moest extra energie gestoken worden om te zorgen dat teamleden zich betrokken voelen bij hun team en bij de organisatie.

Naast de betrokkenheid van medewerkers bij Tesorion, bleek al heel snel dat medewerkers ook betrokken waren bij diverse maatschappelijke initiatieven. Omdat we vanuit Tesorion sterk geloven in de kracht van samen (een van onze kernwaarden) en maatschappelijke betrokkenheid belangrijk vinden hebben we ook hier invulling aan gegeven. Zo zijn we actief betrokken bij www.wijhelpenziekenhuizen.nl en het initiatief www.studentenhelpenscholieren.nl.

Hierbij de top 10 met tips hoe we binnen Tesorion de afgelopen 10 weken het thuiswerken en de betrokkenheid van medewerkers met succes hebben vormgegeven.

Virtuele ontmoetingen

Via dag-starts met MS-Teams zijn er dagelijks virtuele ontmoetingen. Een korte update met het team. Uiteraard over zakelijke actiepunten, maar vooral ook voor het sociale aspect. Veel teams hebben deze update calls twee keer per dag.

Webinars

Onderling kennis delen wordt bij thuiswerken een nog belangrijker thema dan dat het normaal al is. Dus organiseerden we elke twee weken een Lunch&Learn sessie waarin de enorme kennis die individuele collega’s hebben over cybersecurity of andere topics op een laagdrempelige en interactieve manier met elkaar wordt gedeeld. Naast de inhoudelijke lunch&Learn sessies organiseren we ook webinars met tips om online samenwerken en thuiswerken leuker en makkelijker te maken. Een externe deskundige heeft ons bijgepraat over de werking van het brein in deze bijzondere tijd.

Statusupdate over de organisatie

Elke 4 weken hebben we een Tesorion Business Update call waarin bedrijfsbreed informatie met elkaar wordt gedeeld. Resultaten, highlights, lowlights en de agenda met komende events. Uiteraard ook hierbij weer met de bedoeling om van elkaar te leren en optimaal geïnformeerd te blijven.

Tonen van waardering

Elke twee weken sturen we een kleine gimmick naar de collega’s thuis. Altijd voorzien van een persoonlijke boodschap en vaak gekoppeld aan een online bedrijfseventje.


Ontspanning

Wekelijks hebben we een e-borrel met pub quiz, bingo of iets anders. Nieuwe collega’s worden digitaal onthaald en vertrekkende collega’s worden feestelijk online uitgezwaaid. De teams-bingo was een groot succes en in verschillende quizzen is inmiddels de kennis over uiteenlopende onderwerpen getest. Hierbij staat plezier natuurlijk bovenaan! Wat in de dagelijkse praktijk door de drukte niet altijd lukte, is nu gewoon een superleuke vrijdagmiddagactiviteit geworden waar 2/3 van het bedrijf vaak aan meedoet.

Thuiswerken maximaal ondersteunen

Uiteraard willen we voorkomen dat collega’s thuis op slechte keukentafels met een klein beeldscherm RSI oplopen. Dus heeft iedereen de mogelijkheid om apparatuur van kantoor te gebruiken en deze thuis op te stellen.

Leiderschap tonen

Veel medewerkers hebben extra zorgen, bijvoorbeeld om mogelijk verlies aan inkomen. Daarnaast zorgen gemis van dagelijkse routine, weinig sociale contacten en extra stress omdat ook de kinderen thuis zijn ervoor dat medewerkers minder goed in hun vel zitten. Misschien zijn zij of hun familieleden en vrienden ziek of overleden. Dus wat nodig is, is luisteren en vertrouwen. Van leidinggevenden wordt nu vooral een luisterend oor verwacht. Het kan echter ook zijn dat er  extra psychologische hulp moet worden ingezet; ook dat organiseren we.

Poll houden

Juist in deze tijden is het belangrijk om te monitoren hoe medewerkers zich voelen. Daarom hebben we een korte online poll gehouden om de stemming te meten en ondernemen we extra acties als daar reden toe is. De uitslag van de laatste online poll was goed; er werd gemiddeld een 8,5 gescoord op het thuiswerken bij Tesorion.

Terugkeer naar kantoor

In incidentele gevallen kan er op kantoor worden gewerkt. Ook hiervoor ligt er een plan klaar en zijn er basis richtlijnen opgesteld om dit veilig te laten gebeuren. Uiteraard zijn we ons voorzichtig ook alweer aan het voorbereiden op de terugkomst naar kantoor. Echter voorlopig is thuiswerken tot aan september de standaard; want bij Tesorion geldt: ‘Veiligheid boven alles’.