Security aware op vakantie – Communiceren op het juiste moment

Deze week kreeg ik een mail binnen van mijn zorgverzekeraar met de uitnodiging om een vakantiecheck te doen. Deze check is bedoeld om te kijken of ik mezelf goed heb voorbereid op de vakantie. Heb ik mijn reisverzekering goed geregeld?  Weet ik de alarmcentrale te bereiken? Goede tips. Sterker nog, ik breid deze check graag uit waarmee niet alleen ‘’ik’’ maar ook mijn informatie veilig op vakantie gaat.

Timing

De timing van deze mail is natuurlijk niet toevallig. Het is bijna zover. De zomervakantie staat weer voor de deur. De koffers worden tevoorschijn gehaald en we genieten al een beetje van de voorpret. Informatie over alarmcentrale en reisverzekering aanbieden op het moment waarop het nodig is, zorgt ervoor dat er wat met de informatie gebeurt. Als ontvanger van de informatie ben je bereid deze informatie te lezen en er wat mee te doen. Zeker als de informatie je helpt om beter voorbereid op vakantie te gaan. Zo werkt het ook met security awareness.

Vakantie betekent heerlijk ontspannen, even afstand nemen van het werk, niet de wekker hoeven zetten, de teugels even laten vieren, heerlijk. De waakzaamheid die we tijdens de gewone werkweken en in onze eigen omgeving normaal vinden, zakt dan soms een beetje weg. Zo vlak voor de vakantie is een mooi moment om medewerkers een aantal tips mee te geven om voor, tijdens en na de vakantie veilig met informatie om te gaan.

Mensen verleiden

Tussen weten en doen zit nog wel eens wat ruimte. Verandering in gedrag voor elkaar krijgen is een kwestie van herhalen, of beter gezegd, opnieuw onder de aandacht brengen. Want hoewel we weten dat wifi bepaalde gevaren met zich meebrengt is het tijdens de vakantie in het buitenland verleidelijk om de roaming uit te zetten en via wifi te internetten. Voor als u even wilt opzoeken waar u goed kunt parkeren of lekker eten. Om mensen te verleiden informatieveilig gedrag te laten zien, moet een communicatiemiddel aan verschillende eisen voldoen.

Vorm

Motiveren kan op verschillende manieren. Het werken met visuele elementen is daarbij belangrijk. Mensen onthouden 80% van wat ze zien, 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen.  We verwerken visuele content ook nog eens 60.000 keer sneller dan tekstuele content. We werken daarom graag met iconen. Dat hebben we ook gedaan in onze communicatie over informatieveilig op vakantie gaan. Intern hebben we gekozen voor de vorm van een flyer. Maar het had ook bijvoorbeeld een ansichtkaart kunnen zijn. Ondersteund met communicatie via mail of intranet is dit aantrekkelijk gepresenteerde informatie die uitnodigt om er wat mee te doen.

Herkenbaarheid en relevantie

Om goed aan te sluiten bij de belevingswereld is het van belang om de situatie en afspraken en regels binnen het bedrijf als uitgangspunt te nemen. De vraag van medewerkers “Wat heb ik er aan?” is een terechte vraag die we moeten kunnen beantwoorden. Informatie die we aanbieden moet relevant zijn, medewerkers moeten het nut ervan inzien voor hun werk maar ook de toepasbaarheid van de informatie in hun privésitiuatie.

Wilt u uw medewerker ook veilig vakantie laten vieren?

Om uw medewerker security aware op vakantie te laten gaan, kunt u een flyer met tips, aangepast aan uw organisatie en met uw logo door ons laten ontwikkelen. Of heeft u deze informatie liever in een andere vorm? Wij komen graag eens langs  om te kijken wat het beste past bij uw organisatie. Bovendien heeft Tesorion veel ervaring met het uitvoeren van security awareness programma’s. Misschien ook nog een onderwerp van gesprek? Neem voor meer informatie of vragen contact op met salessupport@tesorion.nl.

Yvonne van Aken

Yvonne van Aken

SECURITY AWARENESS CONSULTANT